Vele scholen werden in 2020, door de pandemie, gedwongen tot een totaal andere aanpak. Afstandsonderwijs werd toen plots de norm.
Het werd snel duidelijk dat vele scholen vastliepen tijdens deze digitale beproeving. Desondanks de goedbedoelde inzet van leerkrachten, ouders en hun kinderen, stelde de overheid vast dat de Education technology (Ed-tech) in België op een zeer laag niveau stond.
Daarop besloot minister Ben Weyts alle scholen een financiële duw in de rug te geven onder de reeds bekende naam: ‘de Digisprong’. Er moest dringend werk gemaakt worden van de digitale competenties van leerkrachten en leerlingen. Investeren in de juiste hard- en software werd prioritair.
Goshil was er als de kippen bij en bestelde eind vorig schooljaar, een grote lading degelijke Chromebooks en Chrometabs. Ook werden 5 grote laadkarren besteld om al deze leuke ‘speeltjes’ veilig op te bergen. Net op tijd, want vele scholen visten achter het net en kwamen zonder te zitten. Er heerst een wereldwijd tekort aan halfgeleiders (chips). Er valt niet veel meer te vinden... alles is overal uitverkocht.
Momenteel bezit onze school 180 stuks, voor kleuter en lager samen. Ze zijn allemaal gebruiksklaar en staan netjes beheerd in onze Google Workspace. De Google die we op school gebruiken is niet de Google die u thuis privé gebruikt. Google heeft recent zijn GDPR-wetgeving aangepast aan de strenge Europese schoolnormen. Dus dat zit wel goed.
Ondertussen beschikken al onze leerlingen van het lager over een eigen account en e-mailadres. Onze school zal ervoor zorgen dat uw kind digitaal vaardig wordt. Stap voor stap bouwt ons team aan een progressief ICT-beleid. We gaan voor maximale leerwinst en blended learning.
Wil dit zeggen dat alles digitaal wordt? Neen hoor, ICT moet doordacht ingezet worden en alleen daar waar het een meerwaarde kan bieden. Door het gebruik van de juiste hard- en software kunnen we onze digitale leeromgeving (DLO) versterken. De mogelijkheden zijn er, ze moeten alleen nog uitgewerkt worden.
Concreet betekent dit bv. dat kinderen met taalproblemen kunnen beschikken over voorleessoftware (Sprint-plus).Kinderen kunnen op school starten met een taak en die probleemloos ‘in the cloud’ opslaan, zodat ze thuis verder aan de slag kunnen. Files op een USB-stickje zetten, wordt binnenkort overbodig. Op welk toestel ze inloggen, maakt niets uit. Al hun taken en instellingen zijn account-gebonden. Kinderen zullen vaardiger worden in het typen op een toetsenbord. Ze zullen leren wat privacy is, en hoe je daar op een gezonde manier mee omgaat. Ze leren wat phishing is en hoe je een verdachte website of mail herkent.
Ook op creatief vlak biedt een computer allerlei mogelijkheden: filmpjes maken, foto’s bewerken, presentaties… Maar, ICT is altijd een middel om iets te realiseren, geen doel op zich.
De stappen die onze school doordacht zal zetten, zullen in fasen verlopen. De digitale leeromgeving uitbreiden en op punt stellen, zal geleidelijk aan gebeuren. Het digitaal project van de overheid loopt 2 jaar. Het uitbouwen van een degelijk ICT-beleidsplan vraagt tijd, geduld en voldoende kennis. Vernieuwen is prima, zolang we onszelf niet voorbij lopen. Alle leerkrachten en leerlingen verdienen een plekje op de digitale trein. Ik zal voor onze school deze verantwoordelijkheid op mij nemen. Dit is ook de reden waarom ik niet meer full-time les geef in het vierde leerjaar.
Als ICT-coördinator zal ik onze school begeleiden in dit proces. Ik prijs mezelf gelukkig, ik sta er niet alleen voor… Onze school beschikt over een sterk digitaal competent team. Samen met de ICT-kerngroep steunen we ook de andere leerkrachten en gaan we voluit voor e-inclusie. De professionalisering is reeds gestart, vele leerkrachten schreven zich al in voor tal van bijscholingen.
Bijkomstig voorziet Scholengroep 5 voor onze school een technisch ICT’er, die steeds stand-by is. Ouders die in de ICT-wereld zitten en een meerwaarde kunnen zijn voor onze school, laat gerust iets weten.
Binnenkort is voor uw kind, het tikken van een tekst, het programmeren van een robotje, het mailen naar de juf, het kritisch zoeken op het net, taken online delen met de meester, … de normaalste zaak van de wereld.
Met vriendelijke groeten,
meester David